torsdag den 17. maj 2007

Forventningens glæde ...

Så tog jeg mig endelig sammen til, at bestille et nyt hjulsæt til Stumjumperen! Men forventningens glæde er som bekendt den største, så jeg må hellere skynde mig, at skrive en masse om de urealistiske forventninger, jeg har til mit nye grej.

Jeg har længe ønsket mig nogle nye hjul, eller nærmere bestemt nye fælge, da jeg gerne vil have en smallere og lettere fælg, end de Sun SingleTrack jeg kører på nu. Det er ellers et OK hjulsæt, med bagnavet strikket op med Sapim Laser på et DT Hügi 240 nav, og foran et Nope 20mm nav med DT Nero 2mm eger.

En ny fælg på bagnavet og et nyt forhjul kunne gøre det, men så har jeg et ½ hjulsæt ... Så nu springer jeg i stedet på et helt sæt. Det bliver et Fransk/Belgisk/Engelsk ensemble: Mavic XM819 UST fælge strikket op med Sapim CX-Ray eger på Hope Pro II nav.

Jeg tror jeg har fundet et godt sæt, med relativt lette men stærke komponenter. Jeg har denne gang spenderet nogle ret så dyre egere, som jeg tror vil give hjulene en god respons. Som nævnt har jeg ikke-buttede 2mm egere i mit forhjul pt. og det føles altså noget dødt i det ... Det føles også stærkt, men mest dødt. CX-Ray er flade aero egere med målene 2,3 x 0,9-2mm, og er så absolut med i toppen af poppen. Med 278 g/64 stk. er de også utroligt lette - faktisk lettere end DT Revolution! Altså i 2 x 1,5 versionen (283 g) ... 1,8 x 1,5 er en anelse lettere (261 g), men jo også kun til let XC. CX-Ray er "Almost as light as Titanium. Stronger than all the spokes, currently on the market"!

Mavic XM819 fælgen er UST, som er noget jeg gerne har villet have længe. Hele tubeless idéen tiltaler mig, og gjorde udslaget for fælg-valget. Jeg kiggede også på en DT EX 5.1d fælg, men den har to ting imod sig; den er tungere end XM819, og er ikke til UST. Jeg har tidligere været mere tændt på fake tubeless a la Stans og Elipse, men med en stærk UST fælg på 465 g ser det pludselig anderledes ud!
Bredden af fælgen var også et parameter. Da jeg i sin tid anskaffede Single Track fælgene, var det bl.a. netop pga. bredden. Da havde jeg flere gange oplevet, at dækket blev krænget delvist over kanten af de smalle DT 4.1d fælge, hvilket er en ubehagelig oplevelse. Til gengæld giver en bred fælg også en ganske anderledes profil på dækket. Min oplevelse er, at dækket bliver mere 'fladt' på toppen, hvilket fx tager effekten ud af et 'rullespor' midt på dækket. Jeg er spændt på om det bare er en fornemmelse, eller om jeg virkelig skal (gen)opleve formindsket rullemodstand pga. en mere rund dækprofil? Jeg syntes det ser meget tydeligt ud med mit totale yndlingsdæk, Specialized Roll-X. Tænk hvis det så bliver et endnu bedre dæk? Det er jo en helt skræmmende tanke! Det kommer til at stå så godt fast, at jeg kan køre lige op ad Domus Vista (hvis altså jeg kan lokke kæden ned på pivskiden).
- men det er en historie om min krankboks, som vi tager en anden aften jeg ikke kan sove ;-)

Hope nav - det skal jo prøves, og de nye Pro II lyder meget lovende. Fornavet er et QR/20mm combo nav, og det er sgu smart. En skønne dag skifter jeg vel også min elskede PIKE gaffel ud, og det er jo altid rart at have muligheder ...

Hele sættet skulle i teorien ende på 1750g, hvilket er et pænt stykke under de nuværende, og det er godt. Nogle ville ligefrem sige herligt. Og jeg glæder mig rigtig meget til at køre snakeless!
Nu er der blot tilbage at vente på fragtmanden ...

8 sagde noget.:

Anonym sagde ...

Prøver du nu igen med tube less.... troede at du havde set i Århus, at det ikke virker ;-). Go' dag Ditte

J. Regin sagde ...

Halløj Ditte'rn
Ja den var god! <10km og slapt bagdæk ... Men det var også ægte fake tubeless, og i øvrigt en rigtig skidt Maxxis rimstrip.

Næh nej, nu skal det være den ægte vare med UST fælg :-)

Kanonkuglen sagde ...

TUBELESS... er det eneste der dur - anbefalet af Gøjseren selv:-)! Jeg har kørt TL i næsten tre år, og det bliver du sikkert også rigtigt glad. Var for en kort stund gået tilbage til dæk/slange... men det er noget juks! For som gøjseren sir': "kør' uden slange, og bliv ej bange":-)!

Kanonkuglen sagde ...

Der skulle stå "glad for":-)!

Kanonkuglen sagde ...

Hvor har du bestilt dit hjulsæt fra?

J. Regin sagde ...

Hjulene er bestilt hos Actionsports.de - der har jeg tidligere fået leveret glimrende hjul fra ...

Morten Laursen sagde ...

Hej Jesper - hvordan er det med de der XM819 - er du glad for dem (og osse egerne for den sags skyld). Jeg har lige shoppet Bling nav på ebay (se min blog :-) og ska ha strikket hjul op. Synes at XM'erne ser rare ud til mit formål (vil gerne have nogen der kan tåle at jeg ikke kan finde ud af at køre uden om rødder og sten). Kom frisk med kommentarer :-)

Ses lørdag kl 13,
Mange hilsner, Morten

J. Regin sagde ...

Hej Morten
Nu er det egentlig ikke fordi jeg har fået kørt så meget på hjulene; kørte Nordic24 på dem, og smadrede så baghjulet kort efter i Frankrig. Forhjulet holdte indtil sidste søndag, hvor jeg knækkede endnu en eger.

Det uheld der tog livet af baghjulet, havde også dræbt alle andre hjul, men da egeren i forhjulet knak, var det netop dér hvor den bliver flad, tættest på navet. Baghjulet fik skifteren med hele vejen rundt på den forkerte side af stellet, men langt de fleste egere var også knækket netop der ...

Så jeg tror bare jeg stopper den tabskonto dér, og får baghjulet strikket op med nogle andre egere. Øv.

Fælgene er jeg glad for. De fik gode prygl i Chamonix, men holder sig fint (altså forhjulet). Tubeless er kommet for at blive - mens ryttere som Steen Goe Ben og Kasper T punkterede op til 5 gange pr. dag, havde jeg ikke een eneste flad ring på turen! Og så vejer de kun 450g, hvilket er lavt for en ægte UST fælg.