søndag den 22. juli 2007

Chamonix, mon amour!

Så er jeg atter hjemme fra årets hidtil fedeste cykeltur - en god uge i Chamonix i de franske alper!

Torsdag d. 5/7 mødtes en flok DMK'ere på Mysundegade for, at læsse cykler i den lejede trailer, som efterfølgende blev spændt efter Fiat'en. Forude lå små 1600 km. Autobahn, men med kaffe på kanden og Trine og Trivial Pursuit installeret som co-pilot, går den slags jo som smurt med Rohloffs.

Ud i det blå
Men Trine har ikke kørekort, så vi blev nødt til at tage et hvil undervejs. Og selvom Fiat'en selv tror den er en autocamper, ja så har den altså ikke noget toilet ... Fredag aften var vi endnu ikke nået frem til Chamonix, men omkring spisetid kravlede vi dog op over passet fra Martigny i Schweiz. Kravlede er ingen underdrivelse, da stigningen + trailer betød mange km. i 2. gear, og en køler der viste 110°! Men efter et lille hvil og en slurk koldt vand, var den klar igen ...
Da vi kom frem til Hotel la Chaumière, var der stor glæde over, at se cyklerne igen, og der skulle straks suses i gågaden. Trine og jeg fik aftensmad på hotellet - og med minderne fra 1. hotel i Tjekkiet var vores forhåbninger til den franske halvpension noget blakkede, da vi fik serveret en tør schnitzel med pommes. Men der var allerede blevet bedt om sportsforplejning for resten af ugen, hvor maden da også var helt anderledes i orden.

Ud på sporet
Lørdag morgen skulle blive første cykeldag i alperne, og hvilken dag. Da jeg vågnede var det med udsigt til en solbeskinnet Aguille du Midi, og gletcheren på skråningen lige overfor lå som en udflydt klat vanille is. Nu var det bare om at få fat i et liftkort, og komme op i højderne med Stumpy!Der var naturligvis en euforisk stemning, da flokken af DMK'ere stod på toppen af Le Brevent (2525m), med nyt klubtøj og toplirede cykler. Det alpine blev understreget af, at der på skipisten ned til Plan Praz (2000m) stadig lå en del sne, som med jævne mellemrum skulle forceres. Så både ballet fødderne og mælketæerne blev luftet lige fra starten af turen :-)
Slange eller si?
Som altid var det ganske umuligt, at opsplitte gruppen her på 1. dagen, så vi var 16 personer der slangede os ned over skærverne. Der var gang i den, og også i punkteringerne! Jeg har aldrig i mit liv kendt noget magen til! Det lykkedes fx Steen Goe Ben at punktere 5 - FEM - gange den første dag, og Casper fulgte efter med 4 stk. Vist nok alle snakebites, og de kører begge på fully ... Det går over min hjelm at forstå. Men jeg klarede også hele turen på mine snakeless Roll-X 2bliss uden at gå flad overhovedet!
Den første dag blev vi ved Brevent/Plan Praz, hvor vi fandt et lækkert vandrespor ned gennem skoven, og der blev givet gas, luret ruter - og skiftet slanger! Faktisk var antallet af punkteringer så stort, at der blev foretaget stor-indkøb af slanger og TipTop lappegrej sidst på dagen. Men så har man også noget fornuftigt at tage sig til på café'en :-)
I sne og sjap og regn og slud
De efterfølgende dage bød desværre ikke på samme skyfrie himmel, men derimod mere eller mindre spredte byger. I modsætning til klipperne på Bornholm var skærverne på pisterne dog langt mere farbare i vådt føre, så der kunne i høj grad køres. Man blev bare lidt mere beskidt af det ...
Søndag og tirsdag var jeg afsted på platformspedaler og med bodyarmour, sammen med Steen og Søren på deres DH og Freeride maskiner. Vi kørte stadig på Brevent, men ad forskellige spor gennem skoven. Og det lige indtil Søren gik i jorden, og indviede hans spritnye fullface hjelm!

Mandag og torsdag var der mere XC trail over det, med ture på Petit Balcon Sud til Argentierre og Le Tour, og tilbage til Chamonix Mont Blanc ad Petit Balcon Nord. Balcon'erne kører langs med bjergsiden, ikke så langt oppe (dvs. man kan forholdsvis let pedalere fra byen op til sporet), og hvis man tager dem i den rigtige retning, kan man få et overall fald på 3-400 m over ca. 10km. Men undervejs går det både op og ned, og det er super fine trails både Nord og Sud.
Ud og hjem igen
Fredag morgen kørte jeg videre til Métabief, i Jura-bjergene nord for Lusanne, til Ungdoms EM hvor DMK jo havde tre ryttere med (se andet indlæg), og søndag aften var jeg så tilbage i Chamonix. Her mødtes jeg med Steen og Morten, og vi hyggede os sammen indtil tirsdag, hvor Fiat'en fik traileren på igen, og vendte snuden nord på mod DK igen.

Det blev til en 28-timers tur, primært pga. kø ved Hamburg + Femern. Når Scandlines praler af, at man kan spare 150km ved at tage Rødby-Puttgarten nævner de ikke, at man til gengæld kan få lov at sidde 3 timer og vente på en færge. Nå ja, man kan jo også reservere en plads, men jeg kunne ikke rigtig forudsige min ETA efter en solotur fra Chamonix, og vi var så bare 5000 biler, der regnede med liiige at kunne komme med ;-)
- og havde man haft en reservation kunne man ikke komme til den, da køen startede på hovedvejen ude på Femern!

Men hjem kom jeg, og jeg skal helt sikkert tilbage til Chamonix en anden gang! Om det først bliver med ski/snowboard eller på cykel igen ved jeg ikke - men tilbage det skal jeg! Vi kunne slet ikke nå at udkøre mulighederne på en uge, og fandt hele tiden nye spor, der bare ventede på at blive kørt! Og de fleste af de spor vi fik kørt, ja de kan sagtens klare en gentagelse :-)

Flere billeder
Mange flere billeder i galleriet på mtb.dk.

0 sagde noget.: