mandag den 8. oktober 2007

Usability breakdown

Jeg har overtaget min søsters køleskab. Men til hvilken side skal denne køleskabsdør åbnes?


Nej, forkert ...
Men det er nu min egen skyld. Lågen kan byttes om til den anden side, men jeg kan ikke rigtig få løsnet hængslet i bunden, så den sidder stadig som den kom. Men jeg besluttede fra starten af, at jeg lige så godt kunne flytte håndtaget over i den anden side med det samme ... Og der sidder det så nu. Bare for at nare fjenden :-)

Det minder mig om en bog af Donald Norman,
"The design of everyday things". Bogen omhandler så ophidsende emner som kognitiv psykologi og netop placering og udformning af håndtag, knapper, trafikregulering og andre dagligdags ting.
Det er nok langtfra den mest akademiske bog jeg har læst, men til gengæld en af de aller vigtigste i hele min studietid. En lang række af aha-oplevelser er ikke sådan at kimse af!

Og for bare lige at tage den i opløbet, så betyder 'at kimse' at ringeagte, så det ...

3 sagde noget.:

Kanonkuglen sagde ...

Hej Jesper... ja livet på Vesterbro er fyldt med dagligdagens kvaler:-)!

Anders sagde ...

Jeg syntes det synlige hængsel var et dead-give-away, men jeg har også læst noget Jakob Nielsen. En tidlig morgen før kaffen for alvor har kicket ind, kan vi vel alle tage fejl uanset hvor trænede vi er. Tillykke iøvrigt med at du fik brugt etikken "Usability" Lidt letkøbt, men hey ;-).

J. Regin sagde ...

Ja, det var egentlig heller ikke det bedste billede, for man kan dårligt se håndtaget - hængslet er mere synligt. Anderledes når man kommer gennem køkkenet.
Men ja, etiketten skulle jo bruges. Heh. Det ord har ellers været på orlov siden 2002 her hjemme.