mandag den 23. april 2007

En sæk lopper i skoven

I søndags kørte jeg ungdomstræning med DMK's U16 hold - og tHorsten. Der var i den forgangne uge indløbet et notat fra aller aller højeste sted, omkring intervaltræning på U16 holdet. Og der fulgte et træningsskema med!

På P-pladsen i Lyngby stod tHorsten med en lille seddel, og talte om 5 x antrit, 3 x 5 + 3 AT og 2 x 8 sub-AT ... Jeg forsøgte at komme i tanker om, hvad AT var for en størrelse. Jeg blev enig med mig selv om, at AT var an- eller aeorob tærskel, men det afledte straks endnu flere spørgsmål. Een ting var dog sten sikkert: Nogen havde misforstået noget!

tHorsten blev udnævnt træningskaptajn, og så ville vi se om vi kunne få ungerne til at køre de intervaller, eller hvad. Udover mig selv kørte også Bruce King og Søren Kronman med som trænere, så der var rigeligt med supervision på dagens tur.
Første punkt var antrit; fuld gas siddende, i tungt gear op ad en mindre stigning, rundt, ned med puls og op igen.
Hidtil har vi bare kørt almindelige søndagsture med U16 holdet, med noget teknik, bakke og spurt træning ind imellem. Men klart mere leg end (barberet)benhård træning. Udfordringen bestod jo i, at få drengene til at træne individuelt, i stedet for at køre om kap med hinanden :-)
tHorsten og Kronman kæmper hårdt for at følge Mørkeberg og Michael.

Men det gik faktisk meget godt. tHorsten måtte lige forklare pointen igen for et par stykker, men det er også ok. Det er noget nyt de skal lære, og det er mere seriøst end jeg selv plejer at køre, haha.

Senere kunne vi så konstatere, at Geels ikke egner sig til 3 x 5 + 3 AT en søndag formiddag i april. Der var simpelthen for mange gæster i skoven til, at vi kunne have 9 drenge roterende rundt om en klynge træer. Men ungdomstræning er jo stadig noget vi skal lære. Og vi døde ikke af intervallerne, såhh ...

Jeg tror helt sikkert der er en fremtid for mere struktureret U16 træning, men nok med et mindre program end det, vi forsøgte med denne søndag. Den første øvelse var god, og det tog faktisk kun 6 min. at køre de fem antrit. Den slags er rimeligt let at flette ind i søndagsturen. 3 x 5 + 3 AT kræver nok lidt mere forberedelsestid ...

0 sagde noget.: