mandag den 15. oktober 2007

Hemmelige numre - hvorfor?

Hvad er det lige der er så fedt ved, at ligge et hemmeligt nummer ind på en cd? Den typiske model er, at sidste nummer slutter mens man kan se at afspilleren stadig kører. Efter nogle minutter starter så endnu et nummer, med samme trackID som det der klingede ud lige før ... Nå, ikke lige sådan at forklare, men du ved godt hvad jeg mener, ikke?

Men hvad skal det til for? Det irriterer mig grænseløst, at jeg fx ikke kan springe til det track på min afspiller, men skal vælge det nummer det ligger i halen af, og så spoole frem ... Det er sgu da åndsvagt. Mit værste eksempel er på Freewheelin' af Nina Forsberg (OneTwo), hvor pladens mest rolige track er det sidste, som så efter ca. 4 min. stilhed afløses af pladens mest energiske nummer. Hvad fanden er det for noget pis!?

Der var måske engang hvor cd-mediet var nyt og spændende, og det var bare vildt sjovt at lave den slags numre. Lidt ligesom påskeæg og andre skjulte budskaber i software. Høh, jeg mindes lige den legendariske Amiga-farce, med tilsvining af chefer og andet godtfolk i diverse "About" bokse, a la "We built the Amiga - and Commodore fucked it up", efter Commodores overtagelse. Det var sgu sjovt. For os brugere, altså, og helt sikkert også for programmørerne.

Men hvad er det lige en producer får ud af den lille ekstranummer-spøg? OK, jeg blev overrasket første gang jeg hørte Metallicas "... And justice for all" på CD (yeps, jeg har den på LP), da jeg lå og stenede sammen med en kammerat, og der pludselig kom et nummer mere. Men det er 15 år siden og så var det ligesom også det; ingen overraskelser - kun irritation.

Men hvorfor gør man det stadig? Der må være en god grund, som bare flyver hen over hjelmen på mig ...

2 sagde noget.:

Anders sagde ...

Jeg tror det er et forsøg på at være venlig.:-) En slags bonus til den opmærksomme lytter eller måske en mulighed for at få et nummer med som ikke i øvrigt "passer ind". Så vidt jeg husker er der også et på Smells Like Teen Spirit. Edit: Check evt Wikipedia.org for "Hidden track"

Anonym sagde ...

Tim Christesen gjorde det på sin første soloplade. Det var fordi han fra flere sider havde fået at vide, at nummeret var super godt, men nu var pladen lavet færdig og det nummer der ligger 23 senere egentlig ikke passer til den samlede liste. Det kom med, men så vidt historien lyder, ikke med Tim C's gode vilje.