mandag den 25. maj 2009

Sne og sommer

Efter en god nat med mindst 9 timers uafbrudt søvn, vågnede jeg op til høj blå himmel, skarp sol og sommervarme!

Jeg tog min lånebil ned i byen og gik på jagt efter kaffebønner - desværre uden held og nu med kun 1 mulighed tilbage. Men byen var fuld af folk i t-shirts og shorts, og så var vi nogle der var kommet hjemmefra med alt for meget tøj på ... men så snart der var vind og skygge var det fint at have jakken på alligevel.

Over middag mødtes jeg med Thomas, som jeg har gået på efterskole med for længe siden. Han flyttede her op i januar, og arbejder som IT admin. hos politiet på en 2-årig kontrakt. Så tog vi en tur rundt i byen i bilen, så han kunne vise mig de forskellige lokationer for indkøb, restaurenter, værtshuse, offentlige kontorer, Video Leif, Chokoladefabrikken osv.

Chokoladefabrikken yderst på næsset ...

Det var dejligt sådan at kunne få en briefing på det hele. Og der venter et stort arbejde med det grønlandske sprog; det er så anderledes end alt jeg ellers kender, at jeg har svært ved at huske simple ting som vejnavne og den slags. Der er bare ikke noget der minder om noget kendt ... og udtalen er en udfordring i sig selv!

Lørdag aften blev jeg inviteret med til en afskedsfest for nogle politifolk, og dukkede op engang efter middagen. Vi endte på værtshuset "Daddys", hvor vi drak glimrende Godthåb bryg til 62kr stykket. Det er selvfølgelig ikke billigt, men i Kbh kan man nu også let finde restauratører der strammer priserne til det absurde.

Søndag vågnede jeg kl. 8, men det lykkedes mig alligevel at sove til over middag. Så var der en krage på klippen udenfor vinduet, der syntes jeg skulle vækkes, og solen var også kommet rundt til vinduet ... Efter at have sat en tøjvask igang gik jeg, bevæbnet med thermokande og kamera, lidt ud mod lufthavnen, hvor jeg kravlede op på en knold for at nyde udsigten. Fik taget et par ego-billeder med Nuuk's vartegn Sermitsiaq i baggrunden, og kravlede så i læ for den kolde vind, og kiggede på snescootere på Lille Malene og AG helikoptere gennem kameraets tele.

1 sagde noget.:

Anonym sagde ...

Hvor er det godt at se Sermitziaq og dit ansigt sammen :-) Uha jeg er faktiske temmelig misundelig. Tillykke med boligen. Den ser fin ud. Jeg tror jeg har haft samme sofa :-)
Knus fra Trine