onsdag den 20. juni 2007

Skidt 24H statistik

I weekenden 16.-17. juni kørtes Danmarks største MTB løb - Nordic24 i Rude skov ved Holte. Det var mit fjerde 24-timersløb og mit andet forsøg i solo-klassen ...

Mit første 24H løb var på et DMK hold i Rude 2004, og der åbnede løbet med en ordentlig omgang regn, så resten af løbet var vådt og beskidt. Det gad jeg så ikke i 2005, hvor der i øvrigt var glimrende vejr, men i 2006 kørte jeg så med igen, denne gang på Specialized Racing Team, og vejret var også eksemplarisk. Senere i 2006 kørte jeg med i Århus1900's 24H løb i Beder, hvor jeg skulle samle et Specialized Racing Team igen ... men det mislykkedes, så fredag morgen blev det besluttet, at Ditte Geertsen og jeg selv stillede op i solo-klassen i stedet. Fuldstændig uden forberedelse!

Lidt før starten gik i Beder opdagede jeg, at jeg havde glemt mine cykelsko på Lars Hjort's farm ved Skanderborg. De måtte jo hentes, og jeg troede lige jeg kunne skyde lidt genvej på de små landeveje ... det kunne jeg ikke! Men da jeg hentede skoene på farmen tænkte jeg snarrådigt, at jeg vel så lige så godt kunne tage min hjelm med også.

Da starten gik, sad jeg i en bil på ringvejen. Jeg nåede da ud på ruten - men 20 sek. senere og jeg ville være startet med, at være lappet med en omgang :-)

Men for at komme tilbage til det med statistikken, så endte også løbet i Beder i regn og søle, og vi måtte slide os og vores stakkels cykler gennem kaskader af mudder, mens vi drømte om tørre sko. Og den nyeste stolpe til statistikken kom så denne weekend, hvor jeg kom ud på den hidtil længste gåtur med min mtb nogensinde!

Nordic24 2007 startede med let regn, der hurtigt udviklede sig til silende regn, og den blev så ved med at sile ned, de næste 6-7 timer! Der skulle være faldet 30mm på de seks timer, og det var ikke noget skovbunden i Rude modtog med nogen speciel gæstfrihed.

De første timer, mens regnen silede ned, var det forholdsvist let at køre sporet, men det var hårdt for materiellet. Bremseklodserne forsvandt i løbet af 1-2 omgange, hvilket gav både lettere hasarderede nedkørsler og travlhed hos mekanikerne i pit området. Da regnen stoppede, blev mudderet forbavsende hurtigt tungt og klægt, og sporet var flere steder umuligt for mig at forcere på cyklen.

Så ud af mine fire 24-timersløb, er de tre foregået i overdreven mudder, og det er ikke en statistik jeg brydder mig om. Men der er jo chance for at påvirke den, allerede i august i Beder ...

0 sagde noget.: